مقاله

1398/09/16 | 0 | شرایط نگهداری
برچسب ها :

​​رایج ترین سوالات در کاشت میکروچیپ

میکروچیپ واژه ای آشنا برای آن گروه از افرادی می باشد که به نگهداری از حیوانات خانگی علاقه مند می باشند. این تراشه های کوچک در واقع به عنوان پایگاه داده دیجیتال حیوانات خانگی عمل می کنند و با نصب در بدن آنها، اطلاعات جامع و کاملی از حیوان و مالک آن در دیتابیس مخصوص ثبت می گردد. با توجه به نقش بسیار مهم میکروچیپ در شناسایی حیوانات گمشده در ادامه نگاهی کامل به این تکنولوژی داریم و به رایج ترین سوالات در این زمینه پاسخ می دهیم

1.میکروچیپ چیست و چگونه کار می کند؟

میکروچیپ ( ریز تراشه هایی ) به اندازه یک دانه برنج می باشند که در زیر پوست حیوانات کاشت یا لمینت می گردند. این ریز تراشه ها برای اولین بار در سال 1985 توسط جک کیلبی و رابرت نویس اختراع شد و به مرور با تغییرات زیادی مواجه گردید. در نهایت در دهه 1990 برای ثبت اطلاعات و شناسایی آسان حیوانات در بدن آنها کاشته شد.

میکروچیپ در واقع مجموعه ای از RFID، خازن و آنتن می باشد که در داخل محفظه شیشه ای و به شکل کپسول نگهداری می شوند. مهم ترین ویژگی این ریزتراشه ها داشتن شماره شناسه منحصر به فرد می باشد و بعد از نصب در بدن حیوان اطلاعات آن در پایگاه داده مخصوص به ثبت می رسد. شماره شناسه ریزتراشه های ساخته شده توسط برندهای مختلف در تمام دنیا کاملا منحصر به فرد بوده و احتمال تکراری بودن آنها صفر در صد می باشد.

مساله بسیار مهمی که برای بسیاری از افراد وجود دارد این است که آیا میکروچیپ همان GPS می باشد؟ آیا با لمینت میکروچیپ می توان حیوانات را ردیابی کرد؟ پاسخ منفی می باشد، چون این ریزتراشه ها تنها از طریق دستگاه های بازخوان یا اسکنرهای مخصوص قابل شناسایی می باشند. همچنین لازم است تا اسکنر در فاصله بسیار کوتاه و حدود 3 تا 30 سانتی متری از محل نصب میکروچیپ قرار گیرد تا شناسایی شود. در نتیجه نمی توان از این ریزتراشه ها به عنوان ردیاب استفاده نمود.

2.چطور اطلاعات ثبت شده در میکروچیپ را تغییر دهیم؟

شماره شناسه میکروچیپ کاشت شده بر بدن حیوانات غیر قابل تغییر می باشد. عدد 15 رقمی که به عنوان شناسه اطلاعاتی حیوانات به مالکین آنها ارائه می گردد، در واقع کلید دست یابی به پایگاه داده ای می باشد که در آن اطلاعات حیوان و مالک به ثبت رسیده است. اطلاعات پایگاه داده شامل مشخصات مالک، آدرس، شماره تماس، اطلاعات کلی درباره بیماری های حیوان و آلرژی ها و غیره می باشد.

از آنجا که مالکین حیوانات خانگی ممکن است تغییر کنند، در نتیجه بهتر است نسبت به بروزرسانی اطلاعات ثبت شده برای میکروچیپ حیوان اقدام کنید. برای تغییر اطلاعات پایگاه داده میکروچیپ مورد نظر بهترین کار تماس گرفتن باکلینیک دامپزشکی می باشد که کاشت میکروچیپ را انجام داده اند. بروزرسانی این اطلاعات بعد از تغییر اطلاعات مالک به شدت در شناسایی حیوانات گمشده موثر می باشد؛ در نتیجه باید آن را جدی بگیرید.

رایج ترین سوالات برای میکروچیپ در حیوانات سگ و گربه - پتوکلینیک

3.آیا کاشت ریزتراشه در بدن حیوانات خانگی اجباری است؟

کاشت یا لمینت میکروچیپ با توجه به کشوری که در آن زندگی می کنید قوانین خاصی دارد. به عنوان مثال در انگلیس و اسکاتلند نصب ریزترشه ها بر بدن حیوانات با عمر بیشتر از 8 هفته کاملا اجباری می باشد. در صورت رعایت نکردن این قانون مالکین آنها تا 500 پوند جریمه میشوند. اما در حالت کلی می توان گفت در اغلب کشورها از جمله ایران نصب آن کاملا اختیاری می باشد. البته این مساله به نوع حیوانات نیز بستگی دارد. به عنوان مثال در اسب های مسابقات در بسیاری از مواقع کاشت میکروچیپ برای ورود به زمین مسابقه اجباری است.

4.میکروچیپ عوارض دارد؟

یکی از مهم ترین نگرانی هایی که اغلب افراد در کاشت این ریزتراشه ها با آن مواجه می باشند، درد و همچنین عوارض آن می باشد. در حالت کلی می توان گفت کاشت این شناسه های دیجیتال مانند واکسن زدن به حیوانات می باشد. به همین خاطر حیوان درد زیادی را متحمل نمی شود.

بدن بعضی از حیوانات ممکن است در برابر کاشت میکروچیپ واکنش نشان دهند و توروم و عفونت را به همراه داشته باشد. این موارد بسیار نادر می باشند و با رخ دادن چنین مشکلی حتما به کلینیک دامپزشکی مربوطه مراجعه کنید.

5.چه زمانی باید میکروچیپ بر بدن حیوان نصب شود؟

زمان نصب و لمینت میکروچیپ در مرحل اول به نوع حیوان بستگی دارد، چون بدن هر یک از آنها در ماه های مختلفی از زندگی برای نصب ریزتراشه ها آمادگی کامل را دارد. در حالت کلی می توان گفت کاشت میکروچیپ سگ و گربه در بازه زمانی 5 تا 8 هفتگی انجام میشود. اگر در زمان خرید حیوان خانگی متوجه شدید که کاشت ریزتراشه انجام نشده است، بهتر است برای انجام آن کار اقدام کنید تا شناسایی حیوان آسان شود.

رایج ترین سوالات برای میکروچیپ در حیوانات - پتوکلینیک

6.محل نصب میکروچیپ کجاست؟

همانند سن نصب میکروچیپ، محل قرار گیری و تزریق آن نیز در بدن حیوانات مختلف متفاوت می باشد. به عنوان مثال کاشت آن در بدن سگ و گربه در محل تلاقی کتف با وسط گردن انجام میشود. برای اسب ها رباط نوکالی برای کاشت در نظر گرفته میشود و برای گاو و گوسفند روی گوش چپ نصب می گردد.

برخلاف تصور اغلب افراد که نصب این ریزتراشه ها را تنها مختص حیوانات خانگی از قبیل سگ و گربه می دانند، برای انجام آزمایشات مختلف و همچنین ثبت اطلاعات بسیاری از حیوانات دیگر نیز از این شیوه استفاده میشود. از جمله حیواناتی که میکروچیپ بر روی بدن آنها نصب می گردد می توان به مار، مارمولک، دوزیستان، ماهی ها، پرندگان، انواع مختلف آبزیان و لاک پشت اشاره نمود.

نکات مهم در کاشت میکروچیپ

با توجه به نگرانی هایی که برای عوارض نصب ریزتراشه ها بر بدن حیوانات و سایر موارد مرتبط با آنها وجود دارد، لازم است چند نکته مهم را قبل از کاشت در نظر داشته باشید:

  • کلینیک های دامپزشکی معتبر و مجهز را انتخاب کنید همانند کلینیک دامپزشکی پت و کلینیک با آدرس سایت www.petoclinic.com .
  • بعد از نصب ریزتراشه بر بدن حیوان سعی کنید از تحرک زیاد آنها جلوگیری کنید.
  • در صورت تغییر اطلاعات مالک بلافاصله نسبت به بروز رسانی اطلاعات پایگاه داده مربوطه که در سایت www.petoclinic.com می باشد، اقدام نمایید.
  • در صورت تغییر رنگ محل کاشت ریزتراشه بر بدن حیوان و بروز نشانه هایی از عفونت در اطراف آن حتما به پزشک و کلینیک دامپزشکی www.petoclinic.com مراجعه کنید.

اشتراک گذاری :

ارسال نظر

نظر خود را با ما در میان بگذارید